Translate

Zoek je iets?

zondag 10 juli 2016

Goed voorbereid het nieuwe schooljaar in

Hoi allemaal,

Ik weet het, het nieuwe schooljaar is nog lang niet in zicht en je hebt ook echt nog geen zin om aan school te denken. Toch vind ik het altijd wel heel erg leuk om nieuwe school spullen te kopen.
Ik weet nog toen ik naar de eerste ging ik het heel lastig vond, ik had geen idee wat ik moest kopen en wat slim was om te hebben, met als resultaat dat ik de helft van mijn spullen niet gebruikt heb en tussendoor nog allemaal spullen extra moest kopen. Niet fijn! Daarom heb ik vandaag wat tips voor schoolspullen als je naar de middelbare school gaat (LET OP! DIT IS ALS JE NAAR EEN NORMALE KLAS GAAT EN NIET ZOIETS ALS EEN IPAD KLAS, HOEWEL JE DAN SOMMIGE DINGEN HIERUIT WEL KAN GEBRUIKEN)


Zoals ik net al zei, wist ik in de eerste echt niet goed wat ik moest hebben. Ik had wel een lijstje gekregen van mijn nieuwe school, maar toen ik voor het eerst in de rekken van de Back 2 School spullen keek, raakte ik toch lichtelijk in paniek. Wat een keuze en wat een hoop verschillende dingen die helemaal niet op mijn lijstje stonden...
Ondertussen ga ik naar 6 VWO, oftewel mijn eindexamen jaar. Ik heb door de jaren heen dus al heel wat "ervaring" opgebouwd wat betreft schoolspullen kopen en vandaag ga ik wat tips met jullie delen.

Wat gebruik ik altijd?
* Kaftpapier/hoesjes
* Etiketten
* Agenda
* Schriften met lijntjes (A5 en vier A4)
* Schriften met ruitjes (A4)
* Collegeblokken
* Map (23 rings)
* Etui
* Pennen (zwart/blauw en rood)
* Markeer stiften
* Potloden (grijs en twee kleurtjes)
* Gum/ puntenslijper
* Passer
* Geodriehoek 
* Rekenmachine
* Woordenboeken
* Snelhechters
* Sorteer map
* Iets om huiswerk te plannen zoals een familieplanner of een desk planner
* Stickeynotes
Dit zijn dingen die ik echt ieder jaar opnieuw weer gebruik.
Ik zal nu per artikel zeggen waar je op moet letten (als dit van toepassing is) en waarvoor ik het gebruik.

Kaftpapier/hoesjes en etiketten
Aan het begin van het nieuwe schooljaar krijg je je boeken. Bij ons op school is het dan verplicht dat je ze kaft. Je kan hiervoor kaftpapier gebruiken, dit werkt op zich helemaal prima. Als je net als ik niet zo'n hele goede boekenkafter ben kan je ook speciale stoffenhoesjes kopen, die doe je heel makkelijk om je boek heen en dan is je boek ook gekaft. Waar je wel op moet letten is dat die hoesjes wel een maximum hebben qua rekbaarheid (vaak net iets groter dan A4).
Zelf plak ik ook nog altijd een etiket op mijn boek (dan weet ik welk boek voor welk vak is) en vaak schrijf ik op de rug van het boek nog de naam van het vak. Als het boek dan in mijn kluisje staat kan ik makkelijk zien welk boek ik nodig heb.


Agenda
Op sommige scholen mag je een digitale agenda gebruiken, bij andere ben je verplicht een papieren agenda te kopen. Bij mij op school mag je een digitale agenda gebruiken, maar ook een papieren. Ikzelf gebruik een papierenagenda, gewoon omdat ik dat makkelijker vind. (als ik mijn huiswerk namelijk in mijn telefoon zet en ik wil thuis aan mijn huiswerk zitten en ik heb daar mijn telefoon bij nodig omdat ik anders niet weet wat ik moet maken, ben ik afgeleid)
Ik koop zelf altijd een hele simpele agenda van HEMA, die leuk ik dan zelf helemaal op met foto's e.d.
Waar je wel op moet letten bij het kopen van een agenda is het papier. Sommige agenda's hebben van dat gladde glanzende papier, wat echt heel mooi is, maar echt niet fijn schrijft. (je pen droogt niet snel op en het vlekt)

Schriften met lijntjes en ruitjes
Ja schriften. Wat moet je daar nou over zeggen? Ikzelf koop voor elk vak een apart schrift, ook weer gewoon omdat ik dat fijn vind. Ik gebruik voor bijna elk vak een A5 schriftje, ook dat vind ik weer het fijnste werken (het is heel persoonlijk allemaal, dat lezen jullie al).
Toch koop ik voor een aantal vakken altijd een A4 schrift. Sowieso koop ik al mijn ruitjes schriften in A4 formaat, omdat ik dat het makkelijkst vind als je grafieken moet tekenen. Ook koop ik voor geschiedenis altijd een A4 schrift, omdat ik de uitleg vaak wil verduidelijken met tekeningen.
Daarnaast had ik in de onderbouw ook altijd A4 schriften voor NASK (Natuurkunde/Scheikunde), Biologie en Aardrijkskunde (deze vakken heb ik overigens nu niet meer). Ook omdat je daar vaak voor moet tekenen

Collegeblokken en map (23 rings)
Dit is niet iets wat je echt nodig hebt, maar ik maak altijd al mijn samenvattingen in een collegeblok. Dit kan natuurlijk ook op de computer, maar ik werk vaak met tekeningen en pijltjes in mijn samenvattingen (tips over samenvattingen maken komen vlak voor het nieuwe schooljaar begint online). Ik doe al deze samenvattingen dan in een map en zorg ervoor dat de samenvattingen geordend zijn per vak en op de goede volgorde liggen. Ik gebruik een 23 rings map omdat de meeste collegeblokken 23 gaatjes hebben. Geloof me als je ooit een grote toets hebt en het hele boek moet kennen, ben je blij dat je samenvattingen hebt gemaakt en ze goed hebt bewaard!








Etui, pennen, markeer stiften, potloden, gummen, passer, puntenslijper en geodriehoek
Tja dit lijkt me allemaal wel vrij duidelijk. Zorg dat je dit hebt, want anders heb je gewoon een heel erg groot probleem. Bij het kopen van een etui moet je opletten dat alles erin past, maar ook dat hij niet te groot wordt. Als je een hele grote etui hebt, neemt hij kostbare plek in, in je schooltas.
Voor pennen zorg ik altijd dat ik er twee of drie heb die echt heel erg goed schrijven en dat ik één pen heb in een andere kleur om na te kijken.
Markeer stiften zijn op de middelbare school je grote vrienden. Ik gebruik ze voor alles! Om belangrijke dingen te markeren in mijn aantekeningen, maar ook om bepaalde dingen in mijn agenda een bepaalde kleur te geven (toetsen: roze, huiswerk: geel, verslagen: groen etc.)
Voor een geodriehoek koop ik er altijd eentje die niet buigzaam is. Als je namelijk een hoek op moet meten zijn die buigzame driehoeken helemaal niet handig.
De andere spullen spreken voor zich.

Rekenmachine en woordenboeken
Ja een rekenmachine en woordenboeken, dit zijn dingen die heel veel mensen gewoon niet kopen, maar doe het gewoon! Je bespaart jezelf zoveel stress als je gewoon die woordenboeken en dat rekenmachine koopt. Op een rekenmachine zitten namelijk veel knopjes die je op je telefoon niet hebt en woordenboeken zijn gewoon jouw grote redding bij leesteksten. Vaak heb je van jouw (nieuwe) school gehoord wat voor rekenmachine je moet hebben. Koop dan ook deze rekenmachine, je school heeft dit waarschijnlijk opgegeven omdat je er in de klas les mee krijgt.

Snelhechters en een sorteermap
Dit zijn dingen die jouw schoolleven gewoon een stuk meer geordend gaan maken. Ik heb altijd een sorteermap bij me. Tijdens verschillende vakken krijg ik vaak stencils met informatie die ik netjes moet bewaren of met opdrachten die ik moet maken. Als je dit soort stencils nou allemaal bij elkaar houdt in zo'n nette map, zijn al je blaadjes nog netjes en leesbaar als je moet leren voor de toets.
Snelhechters heb je nodig, want tijdens je gehele schoolcarrière ga je verslagen moeten inleveren. Vaak krijg je punten voor verzorging bij dit soort verslagen, dan is het wel zo netjes om ze in te leveren in een snelhechter.


Iets om huiswerk te plannen en stickeynotes
Plannen is heel belangrijk op de middelbare school. Er kunnen weken zijn dat je helemaal niets hebt om te doen, maar er zullen ook hele drukke weken aankomen. In zulke tijden is het fijn om alles goed gepland te hebben en ook makkelijk die planning bij te houden. Voor het plannen gebruik ik zelf graag een familie planner en een groot boek op A4 formaat. Hoe ik verder plan kan je in dit bericht vinden.
Stickeynotes gebruik ik zelf graag om reminders op te schrijven, maar ook om tussen mijn boek te plakken. Je mag niet in je lesboeken schrijven, als je dan bijvoorbeeld iets wil vragen kan je de vraag op een stickeynote schrijven en bij het stukje in het boek plakken. Daarnaast is het heel erg fijn en zorgt het voor ordening.




Zo dan was dit mijn lijstje en waren dit mijn tips om helemaal goed voorbereid het nieuwe schooljaar in te gaan. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad. Als je verder nog vragen/opmerkingen hebt laat die dan vooral achter in de comments en wie weet beantwoord ik ze wel in een nieuw artikel.
Sowieso ga ik komende tijd nog wat meer van dit soort berichten plaatsen, om zo goed het schooljaar in te gaan!

Tot snel!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Follow